.: گلــرودبار :.

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

.: گـلـــــرودبار :.

 شاید شما هرگز نام روستا  گلرودبار را  نشنیده باشید و اگر هم شنیده باشید فکر کنید که در شهرستان رودبار قرار دارد و حقیقت غیر این است .

این روستا در شرق شهرستان لاهیجان قرار دارد و از روستاهای بخش مرکزی شهرستان لاهیجان محسوب میشود . به دلیل اینکه در زمان های گذشته رودخانه آن باعث به وجود آمدن گلزار های فراوان میشد به نام گلرودبار مشهور شد . رودخانه آن به نام شنرود شناخته میشود اما در زبان عامیانه (شمرود) خوانده میشود. شمرود از کوه های ییلاق سرچشمه گرفته و به سفید رود می ریزد. رودخانه معدن شن و ماسه برای استان گیلان به حساب می آید ولی به شرط این که زیادروی باعث از بین رفتن شمرود نشود که متاسفانه به سمت نابودی میرود ، که امیدواریم مسئولین پیگیری کنند.

شمرود روستا را به دو نیمه تقسیم کرده و از مرکز روستا گذر میکند. در فصل های کشت برنج از آب آن برای آبیاری زمین های کشاورزی (بیجار) استفاده میشود . در فصل های گرم هم که جایگاه مناسبی برای ماهی (کولی) گیری به روش های گوناگونی است .

گلرودبار یکی از بزرگترین روستا های استان گیلان بوده و از هفت محل تشکیل شده که عبارت اند از:

«بالامحله ، میان محله ، پایین محله(تبرکلایه) ، سادات محله ، بهادر کلایه ، برز الم و چفلکی»

جمعیت روستا حدود پنج هزار نفر است.گلرودبار یک روستای متبرکه نیز معرفی میشود زیرا امامزادگانی نظیر: آقا سید ابراهیم(برادر امام رضا) ، آقا سید حسن(از نوادگان امام موسی کاظم) و بی بی خاتون در آن قرار دارد .

هفتاد درصد زمین های این روستا زیر کشت برنج قرار دارد و منبع اصلی درآمد مردم روستا محسوب میشود و سی درصد مابقی برای کاشت چای ، سیفیجات و درختان استفاده میشود

گلرودبار

  • ۵ نظر
  • ۲۱ فروردين ۹۳ ، ۱۳:۱۹
  • Co Di